Giv skolebørn mere natur – Genplant planeten

Marianne

Marianne Mark, Naturvejleder

 Naturmangel – en diagnose ?

Vi befinder os i en tidsperiode, som jeg vil driste mig til at kalde en teknologisk trancetilstand, hvor computer, I-Phone, TV, IPad og andre skærme tager vores tid.  I en teknologitung hverdag er modvægten natur ellers kan vi og vores børn ende med lidelsen ; Nature decifit disorder, som det kaldes på internationalt plan. Det er ikke en officiel lægediagnose endnu, men en indikation af mangel på natur. Richard Louv, som har skrevet bogen ”Last child in the wood” har været med til at få diagnosen Nature decifit disorder på dagsordnen verden over og ser naturen som modgift til den teknologi-tunge hverdag.

 

Danmarks Naturfredningsforening fik i 2009 lavet en Gallup undersøgelse, der viste, at børn i dag er halvt så meget ude i naturen, som deres bedsteforældre var, da de var børn. I gamle dage sendte man børnene udenfor, hvis man havde brug for lidt fred, i dag sætter man dem foran en skærm.  Når barnets sættes foran en skærm stimuleres hovedet, men krop og sjæl er ikke med. Det giver en desintegration af det hele mennesker. Ophold og bevægelser i naturen taler til det hele menneske og giver derfor balance og sundhed i krop og sjæl.

 

Naturen dæmper ADHD

Det, at være i hovedet hele tiden, er med til at stresse både børn og voksne. I naturen falder stressniveauet og man får den ro, som man har brug for. Mennesket er en del af naturen, når vi tager afstand fra naturen, tager vi afstand fra os selv, hvilket kan give depression, styrke ADHD, træthed mm.

Der bliver flere og flere, som får en ADHD diagnose. I USA får optil ca. 30 % af skoledrengene Ritalin, et amfetamin lignende medicin.  Naturen er med til at dæmpe ADHD symptomer og samtidig er der mere rummelighed, når børnene er ude. Rummeligheden giver plads og ro til de mere voldsomme børn, og de vil i nogle tilfælde kunne undgå en diagnose eller få mindre medicin.

Mere Natur skal der til !

Karen Vistoft, lektor i Sundhedspædagogik Århus universitet konkluderer i en evaluering af skolehaveprojektet ”Haver til maver” at et tættere forhold til naturen ikke alene gør børnene klogere på natur og mad, men også styrker deres mentale og fysiske sundhedstilstand og giver dem lyst til at lære.

 Der er ingen tvivl – mere natur skal der til, men hvordan får vi mere natur ind i vores hverdag og skolesystemet?

Skolebørn Genplanter Planeten

I Projektet Genplant Planeten (www.skoven-i-skolen.dk) kan skoleklasser fra hele Danmark være med til at plante træer rundt om i Danmark og på den måde bruge krop og uderum til indlæring. Ideen er her, at børn er med til at skabe mere natur ved at plante træer og samtidig lærer, hvordan det påvirker klimaet. I fællesskab med børnene gør vi noget, så der kommer mere natur, alt sker under åben himmel og derfor med rum og ro til alle.

I Køge kan din skoleklasse komme ud på Køge Fælles Jord, Egøjevej 114 C, 4600 Køge d. 4 eller 5. nov. 2015 og være med til at plante en større madskov, hvor der er fokus på at plante træer, som giver mad. Der vil samtidig være naturvejledning om klimaforandringer og madskovens principper samt noget varmt at drikke fra bålet. Den plantede skov vil fremover være offentlig tilgængelig og oplagt mulighed for mere natur til børn og borgere i Køge.  Tilmeld din skoleklasse allerede nu hos Genplant Planeten på www.skoven-i-skolen.dk. For mere information se på www.detgroennehus.dk eller kontakt naturvejleder Marianne Mark  marianne@detgroennehus.dk el. 29339978

 

suserup skov